© Delcanto 2024
O, O, Opera….!
Het project in 2017-2018
Hoe is de mini opera ontstaan?
Als geen andere kunstvorm confronteert de opera ons met de
belangrijkste thema’s uit het menselijk bestaan. Door de unieke
combinatie van muziek, zang, tekst en theatrale middelen worden we
meegesleept met de grote emoties van de personages op het toneel.
Al eeuwen lang worden er overal ter wereld de prachtigste opera’s
gecomponeerd. Het was dan ook erg moeilijk uit dit schitterende
repertoire een keuze te maken. Honderden interessante personages
smeekten om aandacht: Butterfly, Tosca, Norma, Lulu, Mimi,
Cleopatra, Assepoester, Fidelio, Orfeo, Rigoletto, Giulio Cesare, Otello,
Figaro, enzovoorts, enzovoorts. De meeste hebben we weer ‘op de
plank’ moeten leggen.
Uiteindelijk bleef er een aantal personages over. Zij lieten zich niet
wegsturen, maar begonnen, tot onze grote verbazing, met elkaar te
communiceren. De grenzen van de opera’s vielen weg. Er ontstond
een nieuw verhaal, waarin personages uit zeer uiteenlopende opera’s
relaties kregen en soms zelfs in elkaar overvloeiden.
Het resultaat is een ingewikkeld verhaal, geheel volgens de
operatraditie. Onze opera heeft trekken van een ‘opera seria’, een
ernstige opera waarin haat, dood en verdriet de boventoon voeren.
Maar ook van een ‘opera buffa’, met veel vrolijkheid, humor en een
happy ending.
O, O, Opera….!
samengevat
Het verhaal van O, O, Opera….!
Een land, ergens op aarde. Er is iets mis. Het volk zucht onder het
schrikbewind van een wrede heerser. De nonnetjes in het klooster
bidden tot Maria om bevrijding.
De tiran heet Macbeth. Maar wie is dat aan zijn zijde? Niet de
machtswellustige Lady Macbeth, maar de zachtmoedige Violetta. Zonder
het te weten wordt ze bedreigd door de heks Ulrica, die zelf koningin wil
worden. Samen met haar katten brouwt de feeks een dodelijk gif
waarmee ze Violetta uit de weg wil ruimen.
Ook in moeilijke tijden worden mensen verliefd. Aan het hof zijn Donna
Anna en Donna Elvira allebei smoor op Don Giovanni, maar van zijn
knecht, Leporello, horen ze dat hij overal ter wereld meerdere liefjes
heeft. Hún wereld stort in. Leporello zelf probeert een wit voetje te
halen bij dienstmeisje Zerlina. Bijna wordt zij een #metoo-slachtoffer,
maar Graaf Germont steekt hier een stokje voor (denkt hij). Als speling
van het noodlot valt de deugdzame Germont zelf ten prooi aan de
wulpse Musetta. Hij heeft een onderonsje met Violetta over de
ondoorgrondelijke wegen van de liefde.
In een serieus intermezzo bidt iedereen vurig dat de barmhartige God
zich over het geplaagde volk zal ontfermen. Voor Violetta is het te laat.
Het gif heeft zijn werk gedaan: zij sterft in de armen van haar geliefde
Macbeth.
Hij rouwt niet lang, want daar buiten op het plein voor de sigarenfabriek
loopt de verleidelijke Carmen! Het is de heks Ulrica, in vermomming. Zij
verandert hem in de stierenvechter Escamillo en palmt hem in met haar
sensuele lied over de ‘L’amour’.
Nu is het ‘eind goed, al goed’. De liefde heeft gezegevierd en ……………….
We verklappen niet alles.
Als u het slot van de opera wilt weten nodigen we u van harte uit om te
komen kijken en luisteren naar een van de voorstellingen,